KÖPVILLKOR1. Behandling av personuppgifterVi behandlar dina personuppgifter främst för att kunna fullfölja våra förpliktelser mot dig på bästa sätt. Vår utgångspunkt är att inte behandla fler personuppgifter än vad som krävs för respektive ändamål, och vi strävar alltid efter att använda de minst integritetskänsliga uppgifterna som är möjligt. Dina personuppgifter behövs för att vi ska kunna ge dig en bra service, information och uppföljning av ditt köp. Vi kan också komma att behöva dina personuppgifter för att uppfylla rådande lagar och regler, genomföra kund och marknadsanalyser samt skicka riktade erbjudanden via e-post. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy. 2. Kostnad för fraktFraktfritt alternativ finns tillgängligt på alla beställningar med ett produktvärde över 100 kr. Obs fakturaavgift och extraerbjudanden i kassan räknas ej in vid beräkning av fraktfri gräns. Beställningar skickas inte till utlandet. Förutom standardfrakt erbjuds olika fraktalternativ beroende på leveransadress. Kostnaden för dessa beror på storleken på paketet och fraktsätt och framgår i kassan. 3. Leveranstid3.1 UtskickVi strävar efter att skicka din beställning med tidigaste utleverans. Tiden för utskick framgår i kassan och är beroende av fraktsätt. 3.2 Paket till ombudLeveranstid 1-3 vardagar beroende på postort. Leveranstiden kan vara längre till Norrland och Gotland. Vi levererar inte till Åland. 3.3 varuBREVLeveranstid 1-2 vardagar beroende på postort. Leveranstiden kan vara längre till Norrland och Gotland. 3.4 Bring HemleveransBring levererar till hela Sverige inom 1-4 vardagar beroende på vart i landet du bor. Ange portkod och eventuella instruktioner i kassan när du beställer. 3.5 Budbee HempaketLeveranstid för Budbee är 1-3 dagar beroende på leveransadress. Leveransen sker mellan 16:00-22:30. Närmare leveranstid får samma dag. Du kan följa din leverans via länk som skickas ut. Ange portkod och eventuella instruktioner via länken som skickas ut av Budbee. 3.6 Budbee BOXExpressfrakt till förvaringsbox. Budbee levererar varorna inom 1-3 dagar till en utlämnings box nära dig. Med en kod hämtar du ditt paket precis när det passar dig. 3.7 InstaboxLeveranstid är 0-2 vardagar och beställningar innan kl 13:00 har leverans till box samma dag. E-legitimation kan begäras. 3.8 MTDLeveranstid är 2-3 vardagar och leverans sker tidigt på morgonen. Du får ett SMS när leveransen skett. 3.9 Instabox HomeFossilfri hemleverans kvällstid. Leverans 0-3 dagar. Eventuell portkod och avisering lägger du till via länken som skickas på SMS. 3.10 Force majeureSvenskt Kosttillskott reserverar sig för att leveranstiden kan ta längre tid vid till exempel driftfel, strejk, Force Majeure, eller förseningar i Postnords distributionsnät samt anda oförutsebara händelser som Svenskt Kosttillskott ej har kontroll över. 4. Fraktsätt4.1. Paket till ombudSkickas med Postnords tjänst Postpaket. Kunden erhåller vid leveransutskick ett spårbart kollinummer. 4.2 VarubrevSkickas med Postnords tjänst Varubrev. 1-2 vardagars leverenstid. Kunden erhåller vid leveransutskick en kvittens från Posten på att beställningen är skickad. Efter att Posten registrerat försändelsen som mottagen övergår ansvaret för försändelsen på kunden. Varubrev levereras i största möjliga mån till din brevlåda. Får inte paketet plats i brevådan hängs påsen vid ytterdörren alternativt vid brevlådan. 4.3 MTDSkickas med Morgontidig Distribution som levererar morgontidningar i stora delar av landet. Brevet läggs i brevlådan under natten och mottagaren aviseras med SMS på morgonen. Om brevet inte får plats i brevlådan hängs det på dörren (Påse på dörren). 4.4 Bring hemlevernsBring levererar till hela Sverige inom 1-4 vardagar beroende på vart i landet du bor. Ange portkod och eventuella instruktioner i kassan när du beställer. 4.5 InstaboxSkickas med Instabox Express och levereras till utvalda Instaboxar, leveransdagen ser du i kassan när du beställer. Leveranstid 0-2 dagar. Du får ett sms med öppningskod vid leverans det går även att spåra paketet via Instabox App eller via webben. E-legitimation kan begäras. 4.6 BUDBEE HEMPAKETLeveranstid för Budbee är 0-2 dagar beroende på leveransadress. Leveransen sker mellan 16:00-22:30. Närmare leveranstid får samma dag. Du kan följa din leverans via länk som skickas ut. Ange portkod och eventuella instruktioner via länken som skickas ut av Budbee. 4.7 Budbee BoxExpressfrakt till förvaringsbox. Budbee levererar varorna inom 0-2 dagar till en utlämnings box nära dig. Med en kod hämtar du ditt paket precis när det passar dig. 4.8 Instabox HomeFossilfri hemleverans kvällstid. Leverans 0-2 dagar. Eventuell portkod och avisering lägger du till via länken som skickas på SMS. 5. Avisering5.1 OrderbekräftelseEfter avslutat köp erhåller kunden en orderbekräftelse via epost. Kunden ansvarar för att kontrollera att adressuppgifter och beställningens innehåll överensstämmer. Om kunden inte erhållit en orderbekräftelse inom 30 minuter efter avslutat köp ombeds kunden kontakta Svenskt Kosttillskott. 5.2 FöraviseringKunden erhåller föravisering via epost när beställningen skickats. Denna innehåller det kollinummer som kunden kan använda för att spåra försändelsen. Du kan alltid gå in på mina sidor på ditt kundkonto och spåra ditt paket. 5.3 LeveransaviseringOm kunden uppger mobilnummer i kassan sker leveransavisering via SMS, i annat fall aviseras kunden via brevpost. Avisering sker så snart försändelsen är framme och redo att hämtas ut. Kunden ansvarar för att korrekt mobilnummer angivits. Om kunden inte hämtar ut sin beställning skickas en påminnelseavisering. Vid leveranssätt Varubrev levereras i största möjliga mån till din brevlåda. Får inte paketet plats i brevådan hängs påsen vid ytterdörren alternativt vid brevlådan. Vid hempaket så ringer chauffören innan leverans. Instabox så aviseras du per sms med en öppningskod till boxen. 6. Liggetid6.1 Försändelsen liggetidPaket som skickas med Postnord ligger på utlämningsstället i 7 dagar. Hempaket levereras mellan kl 16:00-22:30 på den leveransdagen man valt. Med Instabox ligger paketet kvar i 3 dagar innan de går tillbaka till Instabox lager, man får då ett sms så att man kan boka ny utkörning inom 10 dagar, annars går paketet i retur till avsändaren. Om kunden väljer att ej hämta ut/ta emot sin beställning returneras denna till Svenskt Kosttillskott. Kunden har då skyldighet att betala för de kostnader som uppkommer. Se avsnitt Outlösta försändelser nedan under punkt 10.4. 7. Betalsätt7.1 Klarna faktura, kort- och direktbetalningKunden får automatiskt avgiftsfri faktura på sitt köp. Fakturan skickas per e-post och kan även betalas via Mitt Klarna. Kund kan också välja att delbetala fakturan (ränta tillkommer). Kunden kan direkt efter avslutat köp välja att betala fakturan med kreditkort, direktbetalning, swish eller via Klarna Direkt med Mobilt BankID. Om kund inte ändrar betalsätt efter köp faktureras kunden utan avgift med 30 dagars betalvillkor från det att paketet skickats från Svenskt Kosttillskott AB. All fakturering sker av Klarna AB, se avsnitt 10.2. 7.2 SmakgarantiFör produkter märkta med symbolen smakgaranti gäller öppet köp även vid öppnandet och provsmakandet av varan. För att garantin ska gälla måste minst 3/4 av innehållet returneras till Svenskt Kosttillskott. Smakgarantin gäller på produkter från vårt eget varumärkte och för en förpackning per beställning. Kontakta kundservice innan retur sker. Smakgarantin gäller inte produkter inköpta i Poängbutiken, se punkt 9.3. 7.3 ReklamationReklamation skall ske inom skälig tid från den tidpunkt då skada eller fel upptäcks. Är det yttre emballaget skadat skall reklamation ske när försändelsen hämtas ut. Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Kunden skall kontakta Svenskt Kosttillskott innan reklamation sker (kundservice nås på info@svensktkosttillskott.se). Reklamationer hanteras av Svenskt Kosttillskotts kundservice vid kontoret på Mätarvägen 6A, Kungsängen. Notera att när du vill reklamera en produkt som inte är ur vårt eget sortiment, så kommer vi att behöva ta reklamationen vidare till våran leverantör innan den eventuellt godkänns. Garanti på produkten kan variera och detta ska då framgå på fliken detaljerad information om produkten. Vid godkänd reklamation står Svenskt Kosttillskott för frakt och returfrakt. Om reklamationen inte godkänns debiteras kunden 99 kr för frakt åter till kund. Rätten till reklamation upphör enligt lag 3 år efter att kunden tagit emot varan eller efter det att utgångsdatum har passerats. Om du inte skulle känna dig nöjd med vår hantering kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) eller EU-kommissionen för en tvistlösning: http://ec.europa.eu/odr 8. Kundtrygghet8.1 öppet köp och ångerrättSom kund har du enligt lag alltid rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan, eller vid delleveranser för samma beställning, när du tagit emot den sista varan för beställningen. Det är viktigt att produkten kommer tillbaka i orginalförpackning samt är i säljbart skick. Ångerrätten gäller dock p.g.a. hälso- och hygienskäl endast om förseglingen eller plomberingen på förpackningen inte brutits vid retur av underkläder, strumpor, livsmedel, kosttillskott, skönhetsprodukter, behållare avsedda för förtäring och liknande produkter. Ångerrätten gäller inte heller produkter märkta med kort datum eller utgånget datum. 8.1.1 Hur Ångerrätten nyttjas För att utnyttja ångerrätten ska kunden meddela Svenskt Kosttillskott inom tiden för ångerrätt för att erhålla returfraktsedel innan varorna skickas åter till Svenskt Kosttillskott. Om kunden inte använder erhållen returfraktsedel ska kunden själv bekosta returfrakten samt kunna påvisa spårningsnummer för returpaketet. Varorna ska skickas tillbaka i sin ursprungliga originalförpackning, samt i ursprungligt skick, och kopia på följesedel eller faktura skall bifogas där kunden markerar vilka varor som returneras. Du kan även använda dig utav en standardblankett för ångerrätt som tagits fram av Konsumentverket och den nås här. Om varan returneras i förändrat skick och om varor som inte omfattas av ångerrätten returneras till Svenskt Kosttillskott och kunden vill få produkten åter skickad till sig debiteras kunden 99 kronor för detta. Om kunden inte hör av sig om nytt utskick inom 30 dagar förverkas rätten till produkten som kasseras. Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Om varorna inte ankommit till Svenskt Kosttillskott 14 dagar efter meddelande om ånger, anses kunden ha accepterat köpet. Om man väljer att returnera en eller flera produkter vid kampanjköp där en produkt följt med på köpet så ska även gratisprodukten returneras tillbaka i oöppnat/ursprungsskick. Om man väljer att behålla gratisprodukten kommer vi skicka ut en faktura på produktens värde. 8.1.2 Återbetalning till kund Svenskt Kosttillskott återbetalar köpeskillingen, minskat med eventuella prisavdrag för värdeminskning enligt ovan, inom 14 dagar efter att Svenskt Kosttillskott mottagit ditt meddelande om nyttjande av ångerrätten, men tidigast när varan kommit bolaget tillhanda eller kunden visat att varorna sänts åter till Svenskt Kosttillskott. Återbetalning sker med samma betalsätt som kunden använt vid köpet, om inte annan överenskommelse sker med kunden. 9. Kundklubb9.1 Allmänt om kundklubbenVid första beställning får kunden erbjudande om att gå med i kundklubben. När kunden går med i kundklubben accepterar kunden också att ta emot marknadsföring och erbjudanden via e-post. På kontosidorna kan kunden välja att när som helst gå med eller ut ur kundklubben. Kunden har även möjlighet att avregistrera sig från att ta emot marknadsföring och erbjudanden via e-post. För att vi ska kunna hantera ditt medlemskap och ge dig personliga erbjudanden, rabattcheckar och andra förmåner, behöver vi samla in och använda vissa personuppgifter. Det inkluderar information som ditt beteende på vår webbplats, din köphistorik, födelsedata, kön och e-postadress. Du kan läsa mer om hur vi skyddar och behandlar dina uppgifter i vår integritetspolicy. Som medlem får du tillgång till medlemskampanjer, personliga rabatter och inbjudningar till evenemang. Du kan också logga in till ditt konto där din köphistorik sparas. 9.2 MEDLEMSNIVÅERVår medlemsklubb har fyra nivåer: Brons: 0 – 2 499 poäng Medlemsnivån är baserad på dina totalt insamlade poäng. Desto högre medlemsnivå och fler exklusiva erbjudanden får du möjlighet att ta del av. 9.3 PoängPå varje köp samlas poäng motsvarande värdet på produkterna. Frakt- och faktureringsavgift ger inga poäng. Medlemmar får 1 poäng per spenderad krona. Produkter som skickas från våra leverantörers lager ger inga poäng, exempelvis produkter från Gymleco och NutriLight. Vid köp av Svenskt Kosttillskotts egna varumärken så får bronsmedlemmar får 1 poäng per krona, silvermedlemmar får 1,5 poäng per spenderad krona, för guldmedlemmar genererar varje krona 2 poäng och för platinamedlemmar ger varje spenderad krona 2,5 poäng. Du kan läsa mer om de olika nivåerna på informationssidan om kundklubben. Poäng kan också erhållas genom att utföra poänguppdrag. När du har samlat 500 poäng får du en rabattcheck värd 20 kr som du kan använda som rabatt vid ett köp. Rabattcheckar kan inte bytas mot pengar. Om du returnerar en vara som du köpt med en rabattcheck får du inte tillbaka rabattcheckens värde, eftersom den räknas som en rabatt. Om du handlar för mindre än vad bonuschecken är värd, blir resterande rabattbelopp tillgängligt på ditt konto och dras automatiskt under nästa köp. Bonuschecken är giltig i 3 månader. Insamlade poäng för dina senaste köp blir tillgängliga på ditt konto 2 veckor efter ordern skickats. Returnerar eller ångrar du din order så dras poängen tillbaka från ditt konto. Insamlade poäng är låsta till ditt konto, och kan ej överföras till ett annat konto. 9.4 ÖVRIGTVi förbehåller oss rätten att ändra villkor i kundklubben. 10. Köpvillkor10.1 AllmäntSamtliga priser anges inklusive moms. 12 % moms på livsmedel och kosttillskott, 6 % moms på böcker och 25 % på övriga varor. För att handla hos Svenskt Kosttillskott måste kunden vara myndig eller ha förälders godkännande för att beställa. Denna kontroll görs ej av Svenskt Kosttillskott utan ansvar för att detta uppfylls ligger på kund och målsman. Kund är alltid ansvarig för att den information som lämnas i samband med beställning är korrekt. Alla produktbilder skall ses som illustrationer och Svenskt Kosttillskott kan ej heller garantera att de återges exakt i fråga om utseende och beskaffenhet. 10.2 FaktureringFakturering sker med Klarna. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta, f.n. 25 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Kunden kan kontrollera sina fakturor på https://klarna.com/sv/mina-sidor 10.3 FörsäljningAll försäljning sker via Svenskt Kosttillskotts internetbutik. 10.3.1 Receptfria läkemedel Receptfria läkemedel får inte säljas till personer under 18 år, därför måste du som kund verifiera din ålder genom att skriva in ditt personnummer. Om kunden väljer att inte fylla i personnummer kommer beställningen ej att expedieras. Receptfria läkemedel skickas endast med postpaket för att legitimering ska ske vid utlämning. Lämnandet av personnummer är endast för att verifiera att du som kund är 18 år eller äldre. 10.4 Outlösta försändelserOm kunden inte hämtar ut sin beställning och den skickas åter till Svenskt Kosttillskott debiteras kunden för kostnader gällande frakt, returfrakt, expeditionsavgift samt emballage. Avgiften är f.n. 250 kr. Fakturering sker av Klarna AB, se avsnitt 10.2. 10.5 Nytt utskickOm kund önskar nytt utskick på försändelse som gått i retur till Svenskt Kosttillskott AB, debiteras kunden 99 kr. Kontakta kundservice för att få nytt utskick. 10.6 Ansvar vid bruk av kosttillskottKosttillskott säljs ej i syfte att ha någon medicinsk effekt, hela och läka skador och sjukdomar, eller att ersätta läkemedel eller en normal sund kost. Är du osäker rådfråga läkare innan användning. 10.7 KreditupplysningSvenskt Kosttillskott har rätt att ta en kreditupplysning på kunden. 10.8 Vid misstanke om brottVid förbehåller oss rätten att vid misstanke om brott eller uppsåt till brott, utan att meddela er, annullera er beställning. Brott som uppfattas skada Svenskt Kosttillskott kommer att polisanmälas. 10.10 CookiesDen här webbplatsen innehåller så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Mer information om cookies hittar du i vår cookiepolicy. 10.11 KöpVid registrering av genomförd beställning, har kunden läst igenom och accepterat ovanstående villkor. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra i dessa villkor. Kunden ansvarar själv för att uppdatera sig på gällande villkor. 10.12 TvistI händelse av tvist mellan kund och Svenskt Kosttillskott ska denna avgöras enligt svensk lag i svensk domstol, om inte annan överenskommelse görs mellan parterna. Köpvillkoren uppdaterades senast: 2019-10-28 |